Autobiografie Hubert Gulickx Next (right).

-35-

Toen ik in Rotterdam werkte had ik het blad van de N.V.S.H. "Verstandig Ouderschap" regelmatig gelezen. Tegen het verbod van de kerk in. Zelfs had ik er een ingezonden brief naar geschreven die in de jaren vijftig aanleiding gaf tot vele reacties. Ik had in die ingezonden brief de kerkelijke leer verdedigd die gemeenschap vóór het huwelijk verbood. Twee weken later, het blad verscheen om de veertien dagen, werd mijn brief in extenso afgedrukt. In de daarop volgende afleveringen kwamen er reacties van: "Hub Gulickx heeft gelijk en Hub Gulinckx heeft geen gelijk." Ik was blij dat mijn naam verkeerd was gespeld. Stel dat mijn ouders zouden vernemen dat ik schreef in een blad dat ik volgens de pastoor niet eens mocht lezen. De nieuwe moraal werd gesteund door de menswetenschappen die een eigenstandige plaats gingen innemen. Zo leerde de ontwikkelingspsychologie dat de masturbatie een gezonde fase was in de ontwikkeling van kind tot man of vrouw. In de lessen van pastoraal-theologie kregen wij van Walter de Bont een andere kijk op de homosexualiteit. Met al deze kennis en ervaringen vertrok ik naar Venlo om daar in de "zware biechtstoel" de opgedane kennis in de praktijk te brengen. In een vorig hoofdstuk heb ik al eens verteld hoe overweldigend die ervaring was om als biechtvader te luisteren naar de levensverhalen van de penitenten. In die belijdenissen nam de beleving van de seksualiteit een bijna alles beheersende plaats in. Het niet aandachtig bidden, te laat in de kerk komen, werken op zondag, vlees eten op vrijdag, het was dikwijls de aanloop voor de zonde tegen het zesde en negende gebod. In de eerste jaren van mijn werken in Venlo mochten wij twee maal per jaar terug naar het Albertinum in Nijmegen. Om daar een week door Walter de Bont te worden bijgeschoold in pastorale gesprekken en pastorale hulpverlening. Dat waren zeer vruchtbare weken voor mij. Van huis uit ben ik een prater en reageer primair. Walter de Bont leerde mij luisteren. "Hub," zei Walter, 'Je moet je mond houden. Je moet de ander laten vertellen en op de eerste plaats aandachtig luisteren. In de verhalen van de hulpvrager komen de vragen geleidelijk naar boven. Je moet door je luisterhouding de ander gelegenheid geven zich te openbaren." Met die goede raad in het achterhoofd heb ik in de biechtstoel en in de spreekkamer geluisterd naar de mensen. Ik weet nog heel goed hoe blij ik was toen ik de goede effecten zag van die luisterhouding. Ik leerde zelf heel veel van de penitenten en de hulpvragers. Het was tussen de cliënten en mij, in de biechtstoel en op de spreekkamer een proces van ontvangen en geven. Het ontvangen was, in mijn ogen, en dat meen ik oprecht, veel overvloediger. Ik leerde hoe binnen het huwelijk de beleving van de sexualiteit, de lust, zowel voor de mannen en zeker voor de vrouwen. een obstakel was in de relatie. Vanuit mijn eigen ervaring kon ik de problemen invoelen. Bij de cursussen als voorbereiding op het huwelijk kon ik die eigen ervaring inbrengen. In de zestiger jaren konden wij heel open over geboorteregeling, over lust en lichamelijkheid spreken. De kerk was toen een kerk met een menselijk gezicht. Wij mochten ook de benepenheid en de angstverwekkende houding van de officiële kerk aan de kaak stellen. Hoewel de sexualiteit van vrouwen openlijk erkend werd was de sociaal aanvaarde expressie daarvan beperkt gebleven tot het huwelijksbed. Een net meisje wilde eigenlijk geen sex, maar kon verleid worden. In de zestiger jaren verdween de beperking op geslachtsverkeer voor meisjes. De pil kwam de bevrijding brengen. De meisjes begonnen te genieten van die bevrijding die tot dan toe alleen voor de jongens bestond. De meisjes wilden even graag seks als de jongens. De enige vraag was of zij het met die of die jongen wilden doen. Jonge mensen gingen samenwonen en liepen met hun sexualiteit te koop voor de geschokte en verwonderde ogen van hun ouders. In "Confrontatie" een conservatief katholiek blad, ben ik eens afgeschilderd als bederver van de jeugd. Alsof ik door mijn lesgeven en pastoraal werk een van de oorzaken zou zijn geweest van de veranderingen in de sexuele gedragsnormen van de jongeren. Die veranderingen voltrokken zich buiten de kerkelijke invloed om. Ik hoorde er evenzeer van op als de verwonderde en soms geschokte ouders.

Nederlandse

Vereniging

voor

Sexuele

Hervorming


klik

<HIER>

voor geschiedenis

van

N.V.S.H.

Pater

Hubert Gulickx

†13 -08-2004


Een Dominicaan

tussen het

Bronsgroen

Eikenhout


autobiografie hubert gulickx-03.